12 stappen tot een succesvol projectplan

Een van de manieren om een project te kunnen financieren is het aanschrijven van fondsen.

Om het project te kunnen financieren, heeft een fonds een projectplan nodig. En hoe beter het plan, hoe makkelijker het voor het fonds is om zich een goed beeld van het project te vormen.

De 12 stappen tot een succesvol projectplan

Het VSB Fonds geeft 12 tips voor een goed projectplan. De korte versie vind je hieronder.

Met deze punten heb je een goede basis staan voor een projectplan.

  • Tip 1. Een algemene tip: wees kort en bondig.
  • Tip 2. Doelstelling: Bedenk altijd wat u wilt bereiken met uw project.
  • Tip 3. Doelgroep en noodzaak: Beschrijf welke bestaande situatie de reden is voor het feit dat u het project wilt uitvoeren.
  • Tip 4. De inhoud van het project: Beschrijf welke activiteiten u gaat ondernemen, en in welke volgorde, om uw doel te realiseren.
  • Tip 5. Tijdsplanning: Wanneer gaat u beginnen en hoe lang duurt het project?
  • Tip 6. Een duidelijke begroting:  Die hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn.
  • Tip 7. Andere financiers:  Vraag ook geld aan bij andere financiers en geef aan welke dat zijn.
  • Tip 8. Mankracht: Met wie gaat u het project doen, met vrijwilligers of professionals?
  • Tip 9. Stakeholders: Met welke relevante partijen werkt u samen en welke partijen hebben baat bij uw project?
  • Tip 10. Communicatie en publiciteit: Hoe krijgt u aandacht van de doelgroep en pers voor je project.
  • Tip 11. Beleid en algemene criteria:  Verdiep u altijd in het beleid van het fonds waar u een aanvraag wilt doen.
  • Tip 12. Evaluatie: Het is goed vooraf te bedenken hoe u gaat meten of uw project geslaagd is.

De punten zijn ingekort om hier een opsomming te vormen. De hele lijst, met volledige info per punt vind je hier.

Meer handige info

Meer tips en info over het schrijven van plannen, aanvragen van fondsen, ledenwerving, PR en meer?

Kijk dan ook onder het kopje Kennisbank.

Reacties zijn gesloten.

« Terug naar het nieuwsoverzicht